Aangifte overlijden in Heerlen
Als iemand in de gemeente Heerlen is overleden moet er aangifte van overlijden worden gedaan bij de gemeente Heerlen. De gemeente meldt het overlijden aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarnaast verstrekt de gemeente het verlof tot begraven of cremeren. Zonder dit verlof mag de overledene niet worden begraven of gecremeerd.
Wil je een uitvaart regelen in Heerlen? Neem dan contact op met Top Uitvaarten voor de uitvaartverzorger van dienst op telefoonnummer: 088 - 605 1206
Meestal doet de uitvaartverzorger aangifte van overlijden. Maar je mag dat zeker ook zelf doen. Soms vinden nabestaanden het juist fijn om dit zelf te doen omdat ze het zien als een onderdeel van het afscheid. Bovendien komt de naam van de aangever ook te staan op de akte.
Hoe kan je aangifte van overlijden doen in Heerlen?
Je kan de aangifte van overlijden doen bij de gemeente. Het is wel handig om vooraf even te bellen om een afspraak te maken. Je kan de gemeente bereiken op telefoonnummer: 14 045.
Om aangifte te kunnen doen moet je de volgende zaken meenemen:
- Geldig identiteitsbewijs
- B-envelop voor het CBS (afgeven door de (huis)arts)
- Verklaring van overlijden
- Bij niet natuurlijk overlijden een verklaring van geen bezwaar van de Officier van Justitie